Kuruluş
Laborant ve Veteriner Sağlık Programı, Yüksek Öğretim Kurulunun 30.01.2013 tarihli kararı uyarınca Veterinerlik Bölümü altında kurulmuş olup 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Öğrenci alımına başlamıştır.
Kazanılan Derece
Mezun olan öğrencilere VETERİNERLİK alanında ön lisans, diploması verilir.
Derecenin Düzeyi (Ön Lisans, Lisans, Yüksek Lisans, Doktora)
Ön Lisans
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan YKS sınavından yeterli derecede puan almış olmaları gerekmektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerin kabul koşulları her akademik yılın başlangıcında üniversitenin web sayfasında ilan edilmektedir.
Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar
Türk Yüksek Öğretim kurumlarında önceki formal (örgün ) öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu'nun belirlemiş olduğu "Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik " kapsamında gerçekleştirilmektedir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal ) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Bayburt Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, programların eğitim planlarında yer alan Bilgisayar ve İngilizce, Almanca gibi dersler için her akademik dönem başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden beklenen yeterlilikleri sağladığını düşünen öğrenciler yapılan sınavlara girme hakkına sahiptir. Sınava girip başarılı olan öğrenciler ders programında ilgili derslerden muaf olurlar.
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Program Profili
Program, Veteriner Hekimliğin çalışma alanı içerisine giren laboratuvarlar, hayvan besleme ve yetiştirme, kültür ve pet hayvanları yetiştirme, koruyucu aşılama, suni tohumlama konularında deneyimli, Tarım ve Orman Bakanlığı'na bağlı kamu ve özel laboratuvarlarda gıda ve patolojik analizleri yapabilen, salgın ve paraziter hastalıklarla mücadele edebilen, klinik muayene ve operasyonlarda veteriner hekime yardımcı olabilecek düzeyde nitelikte teknik personel yetiştirmek amacıyla bir eğitim planı yürütmektedir. Program hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı ile ilgili dersler içermektedir. Eğitim planında zorunlu derslere ilave olarak öğrencilere kendi tercihlerine göre seçebilme şansı sunulan seçmeli dersler bulunmaktadır.
Laborant ve Veteriner Sağlık Programı Misyonu
Üniversitemizin misyonuna uygun olarak, bölge ve ülke kalkınmasına katkı sağlamak amacıyla, evcil ve üretim hayvanlarının sağlığını koruyan, sürdürülebilir hayvancılık uygulamalarını geliştiren, etik ve bilimsel değerlere bağlı, araştırmacı ve katılımcı bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Laborant ve Veteriner Sağlık Programı Vizyonu
Üniversitemizin vizyonunu benimseyerek, yenilikçi ve kaliteli eğitim anlayışıyla, bölge ve ülke hayvancılığının gelişimine katkı sağlayan, ulusal ve uluslararası düzeyde tercih edilen bir eğitim kurumu olmayı amaçlamaktadır
Programın Eğitim Amaçları
Bilimsel temelli bilgiyle donatılmış, etik ilkelere bağlı, hayvan refahı ve toplum sağlığını önceleyen, hayvan sağlığı, gıda güvenliği ve halk sağlığı alanlarında yetkin, araştırma ve yeniliğe açık, yaşam boyu öğrenmeyi benimsemiş, bölgesel ve ulusal kalkınmaya katkı sağlayabilecek, farklı disiplinlerle iş birliği kurabilen ve küresel düzeyde rekabet gücüne sahip nitelikli veteriner sağlık teknikerleri yetiştirmektir.
Program Eğitim Amaçlarına Yönelik Hedefler
· Öğrencilere temel veteriner bilimleri, laboratuvar teknikleri ve ilgili sağlık bilimleri alanlarında güncel ve bilimsel bilgilere dayalı bir eğitim sunarak mesleki bilgi altyapılarını güçlendirmek.
· Öğrencilere mesleki uygulamalarda etik ilkelere bağlılık, hayvan haklarına saygı ve toplum sağlığını önceleyen bir mesleki yaklaşım kazandırmak.
· Mezunların hayvan hastalıkları, zoonozlar, gıda hijyeni ve güvenliği gibi alanlarda yeterli donanıma sahip olmalarını sağlamak.
· Öğrencilerin bilimsel düşünme, problem çözme ve araştırma yapma becerilerini geliştirmek; proje üretme ve uygulama süreçlerine aktif katılımlarını desteklemek.
· Öğrencilerin mesleki gelişimlerini mezuniyet sonrası da sürdürebilmeleri için bilgiye erişim, eleştirel düşünme ve öğrenmeyi öğrenme becerilerini kazanmalarını sağlamak.
· Mezunların, özellikle Bayburt ve çevresindeki kırsal kalkınma ve hayvancılık faaliyetlerine bilgi ve becerileriyle katkı sağlayacak şekilde eğitilmelerini sağlamak.
· Farklı disiplinlerdeki sağlık, tarım ve çevre profesyonelleriyle iş birliği içinde çalışabilecek, etkili iletişim kurabilen mezunlar yetiştirmek.
· Mezunların, yurt içinde ve dışında veteriner sağlık alanında istihdam edilebilirliklerini artıracak bilgi, beceri ve donanımlarla mezun olmalarını sağlamak.
Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)
Program mezunları, eğitim süreci sonunda iki mesleki alanda yetkinlik kazanarak iş gücü piyasasında geniş bir istihdam yelpazesine sahip olmaktadır. Laborantlık alanında mezunlar, kamuya bağlı sağlık kurumları ile özel hastane ve laboratuvarlarda "laborant" unvanıyla görev alabilmektedir. Veteriner sağlık alanında ise, Tarım ve Orman Bakanlığı'na bağlı hayvan sağlığı şube müdürlükleri, büyükbaş ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliği yapılan çiftlikler, hayvan hastaneleri, pet shoplar, veteriner ilaç üretim ve dağıtım firmaları, belediyelere bağlı mezbahalar ve özel veteriner kliniklerinde yardımcı sağlık personeli olarak istihdam edilebilmektedirler. Ayrıca, program öğrencileri ve mezunları, içinde bulundukları bölgenin koşullarına uygun tarımsal üretim faaliyetlerinde girişimci olarak da yer alabilmekte, kendi işletmelerini kurarak sektöre katkı sunabilmektedir. Bunun yanı sıra, özel sektörde veteriner sağlık ve laborantlık alanlarında yetişmiş nitelikli iş gücüne duyulan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır.
Üst Derece Programlarına Geçiş
Önlisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Biyoloji, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyoloji, Hayvansal Üretim, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Tarımsal Biyoteknoloji, Veteriner ve Zootekni lisans programlarına geçiş yapabilmektedir
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenciler her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, DC harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır.
Mezuniyet Koşulları
Yeterlilik koşulları ve kuralları bölümündeki koşullar yeterlidir.
Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme)
Tam Zamanlı
Bölüm Olanakları
Programımıza ait 1 adet Laboratuvar, 1 adet temel seviyede veteriner kliniği, bölüm uygulma sahası bulunmaktadır. Bölümümüz aynı zamanda dış paydaşların uygulama alanlarını da protokollerle eğitim çalışmalarında kullanmaktadır.
Eğitim amaç ve hedeflerinin gerçekleştirilmesine yönelik olarak belirlenen performans göstergeleri, programın etkililiğini ve öğrenci gelişimini çok boyutlu şekilde izlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda ilk olarak, öğrencilerin üniversite yaşamına uyumlarını kolaylaştırmak amacıyla düzenlenen oryantasyon eğitimi süreçleri değerlendirilmektedir. Öğrencilerin akademik gelişimi, dönemsel not ortalamaları, ders geçme oranları ve mezuniyet başarıları gibi ölçütlerle izlenmektedir. Teorik bilginin uygulamaya aktarımını ölçmeye yönelik olarak, öğrencilerin saha uygulamalarındaki performansları ile yürütülen projelerdeki aktif katılım düzeyleri dikkate alınmaktadır. Ayrıca, mesleki deneyim kazanımı açısından önemli olan staj süreçleri, öğrencilerin bu süreçlerde gösterdiği performans ve mezuniyet sonrası istihdam durumları çerçevesinde değerlendirilmektedir. Programın kalitesine ilişkin içgörü sağlamak amacıyla, öğrenci memnuniyet düzeyi; ders içerikleri, öğretim elemanlarının yaklaşımı ve program yönetimine ilişkin geri bildirimler aracılığıyla düzenli olarak ölçülmektedir. Son olarak, öğrencilerin bilimsel araştırma süreçlerine katılımı, yürüttükleri projeler, aldıkları ödüller ve yenilikçi çalışmalardaki rolleri, araştırma temelli gelişimi izlemeye yönelik önemli göstergeler arasında yer almaktadır.